Někdejší ombudsmanka Anna Šabatová Foto: Kampaň Anny Šabatové do Senátu

Soud po zásahu NS znovu otevře spor mezi centrem Letiny a státem kvůli tvrzením Šabatové

Nejvyšší soud (NS) nařídil znovu otevřít spor mezi Sociálním a zdravotním centrem Letiny na Plzeňsku a státem zastoupeným ministerstvem financí. Kořeny sporu sahají do roku 2015, kdy tehdejší ombudsmanka Anna Šabatová ostře kritizovala podmínky a zacházení s klienty v zařízení, doporučila jeho uzavření. Centrum podalo žalobu na stát, zpochybnilo některá tvrzení ve zprávě ombudsmanky, žádalo omluvu a odškodnění milion korun. Justice žalobě vyhověla jen v malé části, podle NS však řízení provázely chyby a bude nutné rozhodnout znovu. Rozsudek je dočasně zpřístupněný na úřední desce.

NS upozornil například na nesprávné určení toho, jak je rozloženo „důkazní břemeno“, tedy kdo má prokazovat konkrétní tvrzení. Obvodní soud pro Prahu 1 vedl stát jako žalovanou stranu k tomu, aby prokazoval jednotlivá tvrzení ve zprávě Kanceláře veřejného ochránce práv o centru Letiny, zatímco centrum samotné mělo prokazovat vznik případné újmy a zásah do dobré pověsti.

„Ve skutečnosti však bylo na žalobkyni (sociální a zdravotní organizaci Letiny), aby, tvrdila-li, že skutková zjištění obsažená ve zprávě jsou nepravdivá, jejich nepravdivost též prokázala,“ rozhodl NS.

Obvodní soud ale nedal centru reálnou možnost informace ve zprávě zpochybnit či vyvrátit. „Takový procesní postup je nesprávný. Odvolací soud pak postup soudu prvního stupně nenapravil, čímž soudy nižších stupňů zatížily řízení vadou, která mohla mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci,“ konstatoval NS.

Šabatová v roce 2015 navrhla vedení Plzeňského kraje, aby centrum Letiny uzavřelo. Tehdy tam žilo kolem 260 klientů s demencí, Alzheimerovou chorobou i dalšími diagnózami. Podmínky v zařízení jsou velmi špatné, člověk v něm není důstojná bytost, řekla tehdy Šabatová. Vedení centra kritiku odmítalo. Krajský úřad poté provedl vlastní kontrolu a ponechal centrum v chodu, důvody pro zrušení registrace nenašel.

V žalobě zpochybňovali provozovatelé centra některá konkrétní tvrzení ve zprávě Šabatové, například že jídelna v zařízení působí dojmem nádražní haly, že klienti nesmí používat výtah, že nemají zubní péči a že je v některých částech centra nedostatek toalet. Obvodní soud vyhověl žalobě pouze v jediném bodě. Část zprávy, podle které byla existence zařízení „naprostým výsměchem kvalitě v sociálních službách“, zasáhla do dobré pověsti centra. S výsledkem nebyla spokojená ani jedna strana sporu.

Nyní se Obvodní soudu pro Prahu 1 začne kauzou zabývat znovu prakticky od nuly. Bude ale vázaný právním názorem nejvyšší instance.

(čtk)