Taxislužba v Praze, ilustrativní snímek. Foto: Pixabay

Pražské letiště si vybralo pro taxislužby Uber. Ten přitom propadá v kontrolách magistrátu a nemá vlastní řidiče, za které by nesl odpovědnost.

Každé větší evropské letiště dbá o maximální pohodlí pasažérů i při cestách na odlet či domů po přistání. Tyto služby zajišťují v drtivé většině renomované taxislužby s historií, tak aby tyto cesty byly pro pasažéry aerolinek komfortní a nepředražené. České Letiště Praha jde ovšem jinou cestou, na sklonku roku zvolilo v koncesním řízení společnost pracující na bázi sdílené ekonomiky – Uber. A to přesto, že v kontrolách pražského magistrátu je Uber co se týče porušování předpisů a manipulace s cenou vyhodnocován ze všech poskytovatelů jako nejhorší. Společnost navíc nemá vlastní řidiče, za které by nesla odpovědnost. Problém může vzniknout i s požadavkem letiště, že provozovateli taxislužby bude stačit flotila minimálně sto aut, podle odhadů je totiž třeba ještě o 150 vozidel taxi více. To, že Uber pravděpodobně nedisponuje potřebným množství vozů ilustruje jeho kampaň, ve které přetahuje řidiče konkurenci.

Závěrem loňského roku 2022 vyhrála společnost Uber výběrové řízení na Letišti Václava Havla Praha. Vítěz soutěže má právo, aby jeho vozy nabíraly pasažéry v takzvaném prvním pruhu přímo před terminály.

Výběrové řízení ale bylo podle informací Ekonomického deníku nestandardní a vítězství Uberu skrývá velmi pravděpodobná rizika, že by odvoz pasažérů z ruzyňského letiště mohl být v budoucnu za a) předražený proti magistrátním předpisů a za b) zajištěný nekvalitními a neprověřenými řidiči.

Podivné okolnosti soutěže

Letiště Praha soutěžilo cenu za každého pasažéra, který projde terminálem a teoreticky může využít služeb taxíků. Orientačně se jedná o milion pasažérů a více za měsíc. Je empiricky zjištěno, že určité procento pasažérů, zhruba 2,5 procenta, skutečně využije taxi před terminálem a z toho vychází tvorba nabídkové ceny. Uber nabídl Letišti Praha 8 korun za každého jednoho jednoho pasažéra, což ho bude stát při milionu přepravených cestujících měsíčně 8 miliinů korun a ročně tedy 96 milionů. 

Ve skutečnosti ale reálně ještě výrazně více, protože například na červenec letošního roku je odhadován měsíční počet pasažérů přes 1,4 milionu.

Cena za pasažéra je ale absurdně vysoká. Při takto stanovené ceně nelze na základě historických zkušeností taxislužbu z letiště Praha rentabilně provozovat bez toho, aby provozovatel porušil magistrátní předpis, který určuje nepřekročitelnou cenu: 60 korun nástupné a 36 korun za kilometr. Aby byl Uber schopen zaplatit náklady za svoje vítězství v tendru a aby na kontraktu vydělal, bude muset velmi pravděpodobně hledat cesty, jak příjmy optimalizovat směrem k zisku. Může tedy hrozit obcházení systému či porušování předpisů.

„Ke stanovení nabídkové ceny by se měl konkrétně vyjádřit Uber. Za naši stranu můžeme zmínit pouze několik všeobecně známých skutečností. Předně je potřeba si uvědomit, že už teď Uber, aniž by byl smluvní taxislužbou letiště operující v prvním pruhu, dosahuje na letišti vysokých konverzí s vysokou efektivitou jízd. To znamená, že vzhledem k vysoké poptávce po jeho službách mají řidiči na letišti kratší prostoje, a hlavně dokážou naplnit vozy oběma směry, vozí tedy zákazníky i směrem na letiště,“ uvedl pro Ekonomický deník (ED) člen představenstva Letiště Jakub Puchalský.

Doplnil, že společnost Uber v rámci koncesního řízení předložila obchodní plán, který je z pohledu Letiště reálný, dosažitelný a věrohodně dokládá stanovení nabídkové ceny. „Není tajemství, že před pandemií onemocnění Covid-19 nám předchozí operátoři hradili společně nájemné ve výši 96 milionů korun ročně bez DPH, které se svou výší dramaticky neliší od nabídky Uberu. Přitom jejich konverze přibližně odpovídá uvedeným 2,5 procentům, je tedy řádově nižší, než jakou předpokládá Uber, a to při regulované ceně osobní taxislužby. Ta byla tehdy takřka o třicet procent nižší, než je tomu dnes,“ vyčíslil pro ED.  

Terminál 1 Letiště Václava Havla, Praha Ruzyně. Ilutrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Puchalský také zdůraznil, že ve smlouvě bude Uber zavázán k tomu, že zákazník bude vždy znát konečnou cenu předem, ke které není možné účtovat jakékoliv další poplatky. „Výsledná cena musí být vždy striktně v souladu s nařízením magistrátu o maximálních cenách osobní taxislužby a to i pro zakázky mimo území Prahy,“ vysvětlil. Letiště Praha si nastavilo podle něho zároveň několik kontrolních mechanismů, například povinnost Uberu poskytovat data o každé jízdě s uvedením mimo jiné účtované ceny, trasy a dalších údajů, aby si mohlo samo kontrolovat dodržování cenové regulace a také sankčních mechanismů pro případ, že nebude cenová regulace dodržována. „Pro účely dodržování smluvních povinností existuje mnoho nástrojů, které bude Letiště Praha aktivně využívat. Například si stačí na kiosku navolit cílovou destinaci a jednoduchým výpočtem okamžitě posoudit, zda je nabízena cena v souladu s regulací jízdného,“ dodal.  

Ekonomický deník požádal o vyjádření i Uber, zda bude schopen skutečně dodržet slíbenou cenu ve výši osmi korun a zároveň být v zisku. Na dotaz zareagovala Iwona Kurk z tiskového oddělení společnosti ve znění podobném tomu, jako ve vyjádření poskytnutém ED zhruba před měsícem. „Uber splnil všechny požadavky, které byly ve výběrovém řízení na oficiálního provozovatele stanovené. V uplynulých měsících jsme intenzivně pracovali na specializovaném produktu a jsme připraveni provoz zahájit. Víme, že se na naši letištní službu mnoho cestujících velmi těší. Důvodem zpoždění jsou bohužel administrativní procesy, které nejsou na naší straně a které nemůžeme ovlivnit,“ sdělila.

V kontrolách jednoznačně nejhorší

To, že má Uber problémy v hlavním městě vyplývá z dat kontrol pražského magistrátu, ke kterým se Ekonomický deník dostal.

Magistrát provedl v rozmezí ledna 2020 až posledního srpna 2022 757 kontrol u klasických taxislužeb a 696 z nich bylo bez závad. V tomtéž období magistrát provedl 224 kontrol u služby Bolt, bez závad proběhlo 104 kontrol. U společnosti Uber pak magistrát provedl v tomtéž období 169 kontrol. Bez závad pak skončilo pouhých 49, to jest zdaleka nejméně ze všech kontrolovaných subjektů.

Na pravomocně uložených pokutách pak magistrát v uvedeném období vybral 15 milionů 930 tisíc korun. Evidenci výše pokut rozdělenou podle jednotlivých zprostředkovatelů taxislužeb pražský magistrát nevede.

Určitým paradoxem na tomto zjištění přitom je, že poskytovatelé sdílených služeb Bolt a Uber mohou jednoduše zjistit, které mobilní telefony a platební karty používají magistrátní kontroloři.

Ekonomický deník se v této souvislosti zeptal Letiště, zda tato data pro něj byla při výběru provozovatele taxislužby podstatná a zohlednil je při výběru. „Informace o počtu kontrol bez uvedení jejich závažnosti porušení je irelevantní. V rámci koncesního řízení může zadavatel vyřadit uchazeče pouze ze zákonných důvodů, které dle našeho názoru nebyly nepochybně naplněny. Pokud by Letiště Praha mělo přihlédnout k tomu, který poskytovatel měl nebo má problémy s dodržováním kvality služby, nebo se dopustil více či méně závažného porušení platné legislativy, pravděpodobně bychom museli všechny uchazeče ze soutěže vyloučit,“ uvedl Puchalský. A doplnil, že nastavení hranice počtu porušení a jejich závažnosti pro případné vyloučení ze soutěže je jen těžko představitelné a obhajitelné. „Opět se musíme odvolat na povinnosti dané ve smlouvě, které jsou z našeho pohledu dostatečně definovány,“ dodal Puchalský.

Magistrát pak na otázky Ekonomického deníku k výběru taxislužby reagoval, že na koncesní řízení pro taxi na letiště nemá žádný vliv. „Jde o záležitost plně v režii Letiště Praha a.s., neboť se jedná o samostatnou organizaci, která navíc spadá pod Ministerstvo financí ČR. Zároveň nemáme o výběru provozovatele taxislužby a dalších podmínkách letiště bližší informace,“ uvedl Tadeáš Provazník z tiskového oddělení.

A co se týká povedených kontrol, tak k nim Provazník uvedl, že ačkoli firma Uber používá k odhalení kontrolorů stále sofistikovanější metody, rozhodně v tomto ohledu není pozadu „Kontroly jsme schopni bez větších obtíží provádět i nadále. O tom svědčí i jejich počty.

Uber se k výsledkům kontrol ED nevyjádřil.

Měkké podmínky nezajistí kvalitní taxíky

Podle oslovených dopravních expertů byly podmínky výběrového řízení pro novou taxislužbu na letiště až absurdně měkké a provozování kvalitní taxislužby nezajistí.

Letiště Praha totiž požadovalo po soutěžiteli minimální velikost flotily pouhých 100 aut, což je dle historických zkušeností naprosto nedostatečný počet. Reálně je potřeba k obsluze letiště alespoň 250 aut.

Navíc skutečnost, že soutěžitel má dostatek aut a k nim dostačující počet řidičů stačilo doložit čestným prohlášením. V minulých soutěžích přitom bylo vyžadováno, aby soutěžitel doložil identitu řidičů včetně jejich čistého trestního rejstříku.

Člen představenstva Letiště Praha Jakub Puchalský však v reakci na to pro Ekonomický deník uvedl, že žádnou minimální velikost flotily čítající pouhých sto aut Letiště nepožadovalo a zkonstatoval, že toto čestné prohlášení o tom, že uchazeč disponuje minimálně 100 vozy pro účely poskytování taxislužby, bylo pouze kvalifikačním kritériem. „Letiště Praha naopak záměrně nestanovuje minimální počet vozů, které musí dodavatel používat, protože vzhledem k rozdílné efektivitě organizace provozu některých uchazečů by to bylo kontraproduktivní. Požaduje se pouze splnění povinnosti zajistit dopravní obslužnost, jak je definována v nájemní smlouvě, a počet vozů k tomu nutných nechává čistě v režii každého z uchazečů,“ uvedl.

Letiště si podle něho uvědomuje, kolik vozů využívá stávající operátor, nicméně, jak vysvětlil, uvedené kvalifikační kritérium stanovilo s cílem rozšířit počet potencionálních uchazečů, kteří poskytují své služby v dostatečném rozsahu, a zároveň s ohledem na to, aby se nemohla přihlásit nějaká malá lokální taxislužba. „Hranice kvalifikace byla nastavena na 100 vozů, kterými musí uchazeč disponovat, aby se mohl do řízení vůbec přihlásit,“ upřesnil.

Nad rámec požadovaného čestného prohlášení si pak Letiště od Uberu vyžádalo seznam vozů, kterými uchazeč disponuje. Puchalský uvedl, že společnost předložila seznam vozů v počtu daleko přesahujícím požadovaný počet sto a navíc byly vozy s pozitivním výsledkem zkontrolovány ve veřejném registru vozidel taxislužby, který spravuje ministerstvo dopravy.

Pražské letiště Václava Havla, cedule s informacemi o odletech. Ilustrační snímek. Foto: Letiště Praha

Puchalský dále podotknul, že tvrzení, že v minulých soutěžích bylo vyžadováno, aby soutěžitel doložil identitu řidičů včetně jejich čistého trestního rejstříku, je nepřesné. V rámci předchozího výběrového řízení bylo podle něho stejně jako nyní požadováno čestné prohlášení, že uchazeč disponuje minimálně sto vozy taxislužby a opět se jednalo o kvalifikační kritérium, které nijak nedefinuje počet vozů k obsluze.

Dále bylo požadováno čestné prohlášení, že ke dni zahájení poskytování služeb bude mít Uber k dispozici dostatečný počet vozů s tím, že konkrétní počet bude vycházet z obchodního plánu daného uchazeče. „Jinými slovy sám uchazeč si opět stanovuje dostatečný počet vozů, stejně jako teď. Až v rámci prokázání připravenosti před plněním zakázky, tedy dva měsíce před začátkem poskytování služeb, bylo požadováno doručit jmenný seznam minimálně 100 řidičů a 100 registračních značek vozů splňujících smluvní požadavky. Teď je podmínka připravenosti stanovena také doložením disponováním minimálně stem vozů ve standardu dle smlouvy,“ doplnil.

Doložení seznamu řidičů bylo podle něho nahrazeno prokázáním absolvování bezpečnostního školení dostatečného počtu řidičů, které je společně s doložením výpisu z rejstříku trestů příslušného řidiče podmínkou pro udělení ID karty. Ta je nezbytná pro umožnění vjezdu do prvního pruhu před terminály. Puchalský zdůraznil, že doložení výpisů z rejstříku trestů Letiště vyžaduje až v rámci procesu vydání ID karty a nemá tedy nic společného s předchozím ani stávajícím výběrovým řízení, a je požadováno i teď. Na podmínkách pro udělení ID karty se tedy podle hěho v mezidobí nic nezměnilo.

Dále je podle něho třeba uvést, že v rámci předchozího výběrového řízení se vybírali dva dodavatelé a nyní pouze jeden. „Nicméně je potřeba přihlédnout ke značně rozdílné predikci počtu cestujících tehdy, která nepočítala s omezením cestovního ruchu způsobeného opatřeními proti šíření pandemie onemocnění Covid-19. Každopádně lze shrnout, že kvalifikační kritéria zůstala stejná, tedy zmíněné disponování 100 vozy, Letiště Praha neurčuje počet vozů pro obslužnost. „Změnily se pouze některé aspekty ověření připravenosti a výpisy z rejstříku trestů jsou požadovány až v rámci procesu vydání ID karty, dodal.  

Puchalský také pro ED uvedl, že si je jistý, že kvalitní taxislužbu na letišti zajistí hlavně nájemní smlouva, respektive povinnosti dané ve smlouvě, které když bude vítězný uchazeč plnit. „Cestující se mohou těšit ze služby v kvalitě očekávané na mezinárodním letišti a poplatné jednadvacátému století. V opačném případě obsahuje smlouva mechanismy, jakým způsobem budou případná porušení povinností řešena s tím, že posledním krokem může být i výpověď smlouvy ze strany Letiště Praha,“ připomněl.   

Třeskutý nábor šoférů

Ekonomický deník však zachytil několik signálů, že Uber při vstupu do soutěže vůbec potřebnou flotilou aut a řidičů nedisponoval a sháněl je až v reálném čase. 

Důkazem toho může být, že společnost v tomto roce vede intenzivní náborovou kampaň a přetahuje řidiče od konkurence. Kampaň je vedena i prostřednictvím e-mailů, ve kterých se slibují řidičům obrazně ´hory i s horáky´. E-maily řidičům slibují, že budou jezdit podle podmínek služby Uber Black, ve které pasažéři platí vyšší cenu. Hlavně ale e-mail zmiňuje, že k cestě bude účtován i zvláštní poplatek, jak dokazuje následující pasáž z náborového mailu Uber pro řidiče jiných společností:

„Vzhledem k tomu, že se bude jednat o prémiovou službu, bude i jízdné velmi atraktivní – pohybovat se bude na úrovni kategorie Black. To ale také znamená, že očekáváme určitou vysokou míru profesionality – perfektní znalost češtiny a znalost alespoň základních frází pro komunikaci v angličtině, reprezentativní oblečení, kdy nepřipadá v úvahu jezdit například v košili a kraťasech. Řízení v prvních pruzích nemáme v plánu zpoplatňovat na úrovni řidiče žádnými paušálními poplatky nebo poplatky za vjezd, jak tomu bylo u předchozích dodavatelů. Jelikož z partnerství s letištěm ale plynou určité náklady pro Uber, bude součástí cenotvorby poplatek na straně cestujícího,“ stojí v náborovém e-mailu společnosti Uber.

Ilustrační foto. Zdroj: Tiskový odbor Letiště Praha

Není bez zajímavosti připomenout, že chytrá aplikace Uberu dokáže uměle navyšovat ceny v případě nárůstu poptávky z určitého místa nebo dokonce podle typu mobilního telefonu.

Magistrátní pravidla pro provozování taxislužby přitom zakazují zavádění zvláštních poplatků do cen pro klienty taxi a platí pouze možnosti cenotvorby 36 korun za kilometr, 60 korun nástupní sazba a 7 korun za minutu provozního čekání.

Jak známo, že vozidla Uberu nedisponují klasickými taxametry, proto nebude pro pasažéry možné jednoduše ověřit cenové parametry jízdy.

Dalším potenciálním problémem Uberu je, že nemá vlastní řidiče, za které by nesl odpovědnost. Využívá takzvaných flotil, tedy prostředníků s neznámými eseróčky, které dodávají řidiče a auta. Uber sám se ve smluvní dokumentaci odpovědnosti za chování řidiče zříká. Oproti tomu klasická taxislužba využívá živnostníky – řidiče – a to napřímo.

Prokazatelnou skutečností také je, že pro Uber jezdí někdy načerno zahraniční občané, osoby bez českého řidičského průkazu a ze zemí mimo Evropskou unii.

Ekonomický deník požádal společnost Uber, aby se k počtům aut vyjádřila, stejně jako k náboru nebo co myslí svým vyjádřením, že z „partnerství s letištěm ale plynou určité náklady pro Uber, bude součástí cenotvorby poplatek na straně cestujícího“. Nicméně společnost uvedla pouze to, co již bylo zmíněné v prohlášení uvedeném výše.

Tiskový mluvčí pražské radnice Hofman v této souvislosti připomněl, že magistrát neodpovídá za taxislužby v Praze, ale je pouze kontrolním orgánem nad dodržováním zákona o silniční dopravě a zákona o cenách. „Manipulace s cenami je pro nás nežádoucí, a právě proto provádíme pravidelné kontroly. Jízdy realizované přes Uber kontrolujeme, ale řízení pro porušení zákona o cenách je vedeno s jednotlivými poskytovateli taxislužby, protože Uber ze zákona za předražování neodpovídá,” uvedl. Doplnil, že tato skutečnost plyne ze situace, kdy zhruba před osmi lety, tedy v době, kdy tato společnost vstoupila na český trh, rozhodlo ministerstvo dopravy, že prodávajícím je dopravce, který tak odpovídá za stanovení ceny. „Pro politický názor se ale doporučuji obrátit například na pana primátora či na pana náměstka Zdeňka Hřiba, který má v gesci oblast dopravy,” dodal. 

Vyjadřovat se v průběhu aktuálního antimonoplního řízení nejde, říká poslanec

Ekonomický deník se sice dále ptal, ale odpověď do doby vydání článku nedorazila. A nepochodil ani u politiků, kterým kladl podobné otázky. Zareagoval pouze poslanec a předseda Hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS). 

„Je to ryze pražské téma. Já sice moc zkušenosti s taxíky nemám, mně se ale nikdy nestalo, že by mě chtěl taxikář, lidově řečeno, ‘natáhnout’. Výhoda taxíků typu Uberu a Boltu je právě v tom, že dopředu víte, kolik vás cesta bude stát. K zakázce jako takové se ale vyjadřovat nemůžu, protože stále běží antimonopolní řízení,” sdělil Ekonomickému deníku. Podotkl však, že Letiště Praha je akciová společnost ovládaná státem a má tak podle něho dostatek nástrojů na to, aby „zvládla výběrové řízení na taxikáře”. „A pokud firmy mají taxikářské licence, tak si sice můžeme říkat, že řidič třeba nemluví úplně ideálně česky, nebo, že někdo neručí za to, co se stane v taxíku, ale ony musely splnit licenci, aby mohly jezdit. A mimochodem, díky využívání aplikací v případě jakýchkoliv potíží přece víte, jaký řidič vás vezl, je v nich uvedené jméno,” dodal.

Na to, že Uber podle některých zdrojů neprokázal, že disponuje dostatečným vozovým parkem a personálem nebo to, že nemá nedoplatky na daních a zdravotním a sociálním pojištění, případně, že některé věci dokládá pouze čestným prohlášením narozdíl od dřívější praxe, reagovat nechěl.

„Tohle bych nerad komentoval, protože podrobnosti nevím. Ale na druhou stranu, kdyby Praha byla opravdu nespokojena s taxislužbami, tak má dostatek nástrojů a hlavně i dostatek pražských poslanců, včetně pana primátora, kteří by to chtěli určitě prezentovat, pokud by bylo potřeba změnit zákon,” dodal pro ED. 

Na to, zda taková situace přece jen nepoškozuje celkovou pověst Prahy a České republiky a zda je dobré se v případě tak prestižní služby jako jsou taxíky na pražském letišti spoléhat na sdílené služby typu Uber nebo jimi podobnými zrovna dobrou volbou, se Ekonomický deník zeptal i ministra pro místní rozvoj, Ivana Bartoše (Piráti). Pod jeho resort totiž spadá i Czech tourism, příspěvková organizace, která má dobré image města i republiky vytvářet.

„Nadnárodní společnost Uber podle veřejných zdrojů funguje v 58 zemích a 300 městech po celém světě. Výběr dodavatele taxislužby na Letišti Praha je ale v gesci samotného Letiště. Předpokládáme, že jeho zájmem je soulad s nastavenými pravidly a fungující taxislužba za rozumné ceny. Tedy ku prospěchu cestujících a s cílem mít v Praze kvalitní služby, které pomáhají tvořit dobrý dojem z hlavního města. Jestli je Uber dobrou volbou, MMR nepřísluší hodnotit. Nejsme seznámení se zadávací dokumentací, hodnotícími kritérii ani postupem hodnocení,” uvedlo v reakci tiskové oddělení resortu. 

Resorty nemohou zasahovat

A na dotaz, zda se bude ministerstvo, respektive ministr celou záležitostí hlouběji zabývat, reagovala tisková mluvčí kabinetu ministra Veronika Hešíková tak, že z pozice MMR nemají oprávnění jakkoliv do procesu výběrového řízení zasahovat. „Pro cestovní ruch je zásadní, aby služba fungovala spolehlivě a zákazníci byli spokojeni. To je, předpokládáme, i v zájmu letiště Praha, Ministerstva financí ČR i magistrátu,” dodala. Ekonomický deník se pak zeptal i na to, zda by o takové záležitosti, jako je poskytování letištní taxislužby, která vytváří často první důležitý obraz o zemi, neměla rozhodovat vláda, pouze uvedla, že „takový názor resortu vůbec nepřísluší“.  

Jediným akcionářem letiště je stát zastoupený skrze Ministerstvo financí ČR (MF). Ekonomický deník se proto ptal i přímo tohoto resortu. To reagovalo vyjádřením, že výběrové řízení na provozovatele taxislužby v prostorách pražského letiště vypsala společnost Letiště Praha a. s. a ministerstvo financí coby její 100% akcionář do obchodních záležitostí společnosti standardně nezasahuje, ani je nekomentuje.

Taxi. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Pro MF je zásadní, aby vedle kvalitní služby, která by měla být výsledkem výběrového řízení, byly především dodrženy požadavky legislativy. Jak sami uvádíte, situaci zkoumá antimonopolní úřad a MF očekává, že se společnost Letiště Praha a.s. bude plně řídit jeho závěry,”  sdělila Gabriela Krušinová z tiskového odboru ministerstva financí. Pro podrobnější informace se doporučila obrátit přímo na ruzyňské letiště.

Výběrové řízení řeší i antimonopolní úřad. Ten po prozkoumání tendr na taxislužbu na pražském letišti zatím nepravomocně minulý týden schválil, v některých částech bylo řízení zastaveno, neboť jim nepředcházely řádně podané námitky, potvrdil Ekonomickému deníku mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Společnost Tick Tack, která návrh na přezkoumání podala, může do 15 dnů od rozhodnutí podat rozklad. Dokud nebude rozhodnutí pravomocné, Letiště Praha nemůže se společností Uber uzavřít smlouvu.

Monika Ginterová