Zákon, který vzbuzuje mimořádné emoce, míří do sněmovny. Ilustrační foto: archiv

EET v kostce: Vláda schválila klíčový Babišův zákon

Vláda schválila návrh zákona o elektronické evidenci tržeb (EET). Kontroverzní normu nakonec přes deklarované námitky podpořili i lidovci. 

Ministerstvo financí si od evidence tržeb slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní, především pak daně z přidané hodnoty. Podle dostupného materiálu k evidenci tržeb může státní rozpočet celkově získat z DPH a daně z příjmu dodatečně zhruba 12,5 miliardy korun.

TÉMA: ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB VE ZPRÁVÁCH, ANALÝZÁCH A KOMENTÁŘÍCH

Od počátku se bude zavedení elektronické evidence tržeb týkat restaurací, hotelů a stravovacích služeb. O čtvrtletí později by měly tržby evidovat i firmy v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. O dalším rozšíření systému na další odvětví rozhodně následně vláda.

EET: PO HOSPODSKÝCH A ZELINÁŘÍCH JSOU NA ŘADĚ TAXIKÁŘI

Doprovodné zákony k návrhu zároveň snižují sazby DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent a zavádí jednorázovou slevou 5000 korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby.

ODPŮRCI EVIDENCE TRŽEB PÍŠÍ MINISTRŮM, ABY ODMÍTLI BABIŠŮV ZÁKON

Elektronickou evidenci tržeb ale nekritizují zdaleka jen ti, kterých se primárně dotkne, tedy podnikatelé, nebo politická opozice. V připomínkovém řízení na celé normě nenechala nit suchou ani ostatní ministerstva a další relevantní místa státní správy – celé stanovisko Legislativní rady vlády k návrhu zákona o elektronické evidenci tržeb si můžete PŘEČÍST ZDE.

Hlavní výhrady zpravodajů k návrhu zákona o evidenci tržeb se podle webu České souvislosti dají shrnout do následujících bodů:

  • „Základním problémem je, že bez věcného záměru lze jen stěží pochopit, oč předkladateli vůbec šlo. Text má na mnoha místech triviální vady, které vzbuzují pochybnosti o základní orientaci v reáliích fungování podnikání a konec konců i v právu.“ (Petr Mrkývka)
  • „Zdůvodnění v důvodové zprávě je politické, věcně staví na hypotézách, které jsou obtížně verifikovatelné, a to včetně knowledge transferů z Chorvatska – zkušenost jednoho státu nezakládá funkční model“. (Bohumil Havel)
  • „Je zjevné, že cílem celého procesu je primárně posílení kontrolní role státu, a to z velké části na náklady soukromých osob, což je v rozporu s principy i práva evropského.“ (Havel)
  • „Problémem není jen srozumitelnost jednotlivých ustanovení. Problémem je srozumitelnost celého zákona.“ (Havel)
  • „Je otázkou, zda generální zavedení evidence tržeb v on-line informačním systému je opravdu nezbytnou nutností a nenabízí-li staré demokracie jiné možnosti, které nezatíží zejména drobné podnikatele dalšími povinnostmi a sekundárními investicemi bez efektu pro jejich podnikatelskou činnost“. (Mrkývka).

Podle ministerstva financí se o „některých námitkách Legislativní rady bude jednat“; stopku celé normě ale může vystavit také odpor koaličních lidovců. Ti ústy svého prvního místopředsedy a ministra zemědělství Mariana Jurečky uvedli, že zákon ve své aktuální podobě neobsahuje přislíbené záruky omezení negativních dopadů EET třeba na zemědělce.

NESOUHLASÍME S EET, ŘÍKAJÍ DVA PODNIKY ZE TŘÍ

Proti EET se vymezuje i opozice. „Budeme využívat všech nástrojů, které nám poskytuje jednací řád, aby zákon schválen nebyl,“ varoval třeba předseda ODS Petr Fiala.

-of-, Ekonomický deník