"Pokud nejste terorista nebo špión, neohrožujete demokratický systém, bezpečnost a ekonomické zájmy státu, nevyzrazujete utajované informace, nepatříte k organizovanému zločinu, ani nejste v kontaktu s lidmi, kteří ve zmíněných oblastech nemají čisté svědomí, nemusíte se sebemenšího našeho zájmu o vaši osobu obávat,“ stojí na webu BIS. Foto: Wikipedia

Podle BIS má kancléř zásadní vliv a je potenciální pračkou špinavých peněz

Bezpečnostní informační služba navrhla zařadit do zákona o opatřeních proti praní špinavých peněz mezi exponované osoby kancléře a poradce. Ministerstvo financí službě nevyhovělo. Podle ministerstva kancléř ani poradci o ničem nerozhodují. „Navrhované funkce nejsou funkce s celostátním dopadem. Poradci ani kancléř nemají rozhodovací pravomoc,“ napsalo k návrhu BIS ministerstvo. Neuspělo ani vnitro s hejtmany a primátory.

Hlavy států, ministři, poslanci, senátoři, funkcionáři politických stran, někteří soudci a jejich manželé, rodiče, sourozenci a jejich manželé jsou potenciální pračky špinavých peněz a finančníci terorismu. Naopak u kancléřů nebo poradců takové nebezpečí nehrozí. Vyplývá to z připomínkového řízení novely zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Politicky exponované osoby budou povinny finanční instituce, obchodníci s uměním, realitní kanceláře i zastavárny sledovat, zjišťovat původ jejich majetku a také například budou muset odmítnout provést obchodní transakci.

Poradci a kancléř mají vliv na nejvyšší ústavní činitele

K uvedeným politikům a soudcům navrhla v rámci připomínkového řízení Bezpečnostní informační služba přidat kancléři a poradce. „Navrhujeme za slova ,hlava státu nebo předseda vlády´ vložit slova ,jejich poradci a kancléř´ a za slovo ,ministr´ vložit slova ,a jeho poradci´,“ navrhovala BIS.

BIS to zdůvodnila tím, že kancléř i poradci mají nebo mohou mít vliv na nejvyšší ústavní činitele: „Navrhujeme v uvedeném rozsahu rozšířit výčet politicky exponovaných osob o osoby, které mají, či mohou mít, zásadní vliv na činnost nejvyšších ústavních činitelů. Mezi politicky exponované osoby tak materiálně patří, přičemž demonstrativní charakter zákonem uvedeného výčtu sám o sobě nezaručuje, že by se na tyto osoby dané ustanovení v praxi skutečně aplikovalo,“ uvedla Služba.

Ministerstvo financí se s návrhem vypořádalo rychle a stručně: „Neakceptováno Navrhované funkce nejsou funkce s celostátním dopadem. Poradci ani kancléř nemají rozhodovací pravomoc,“ uvedly finance.

Hejtman a primátor nejsou celosvětové funkce

Se svými návrhy neuspělo ani ministerstvo vnitra, které navrhovalo mezi politicky exponované osoby přidat hejtmany a primátory statutárních měst. „Je totiž vhodnější hovořit nikoli o hlavě státu, nýbrž o prezidentovi republiky, o členovi vlády a nikoli o ministrovi (viz např. zákon o střetu zájmů), přičemž za problematický považujeme zejména institut zástupce ministra (zde je třeba jednoznačně vyjasnit, kdo má být považován za politicky exponovanou osobu, zda náměstek člena vlády, náměstek pro řízení sekce či též státní tajemník). Za politicky exponované osoby by měli být považováni rovněž hejtmani krajů nebo primátoři statutárních měst, ačkoliv se nejedná o veřejnou funkci s celostátní působností, avšak kupříkladu primátor hlavního města Prahy je mnohem více politicky exponovanou osobou než např. vysoký důstojník v ozbrojených silách,“ uvedlo svůj názor v rámci připomínkového řízení ministerstvo vnitra.

Také ministerstvu vnitra finance návrh zamítly a navíc přidalo ministerstvo financí poučení:

„Politicky exponovanou osobou se rozumí jakákoli fyzická osoba, která je ve významné veřejné funkci s celostátní působností, rozuměno tím kdekoli na světě, nejen v České republice. Nelze tak využívat terminologii a institutů českého práva, jelikož by definice nebyla schopná pokrýt např. hlavy těch států, kde jí není prezident. Stejně je tomu i u poslance, senátora, konkrétních vojenských hodností a dalších termínů. Co se týče zařazení hejtmanů krajů nebo primátorů statutárních měst, opětovně tuto připomínku nelze akceptovat. Z definice v AML směrnici jednoznačně vyplývá, že se jedná o fyzickou osobu ve významné veřejné funkci s celostátní (v tom kterém státě, vč. cizího státu), případně nadstátní působností. Blíže rovněž viz Doporučení FATF. Ačkoli chápeme námitku ohledně pražského primátora, je znovu nutné vzít v úvahu, že definice se vztahuje na PEP po celém světě, je proto nezbytné, aby byla dostatečně obecná,“ uvedlo ministerstvo financí.

Povinné osoby budou identifikovat každého

Potenciální finančníci terorismu a čističi peněz z trestné činnosti jsou tak podle návrhu zákona rovněž všichni velvyslanci nebo členové vrcholných orgánů centrální banky a vysocí důstojníci. Podle návrhu novely zákona budou muset všichni, kteří poskytují finanční služby nebo obchodují, jmenované tzv. politicky exponované osoby kontrolovat, monitorovat a obchod s nimi neuskutečnit, pokud nebudou znát původ jejich majetku.

Banky, platební instituce, pojišťovny, zajišťovny, leasingové společnosti, úvěrové společnosti, penzijní fondy, obchodníci s dluhy, ale také směnárníci, obchodníci s uměním, zastavárníci, obchodníci s realitami, advokáti a notáři při úschově peněz a nebo také pošta při posílání peněz, to vše jsou pak tzv. povinné osoby podle zákona o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Stát jim ukládá identifikovat každou osobu, která učiní transakci vyšší než 1000 euro.

Kdo je politicky exponovaná osoba

Politicky exponovanou osobou se pro účely tohoto zákona rozumí fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci, jako je například hlava státu, předseda vlády, ministr, zástupce ministra (náměstek, státní tajemník), člen parlamentu, člen řídícího orgánu politické strany, člen nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného nejvyššího justičního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně až na výjimky nelze použít opravné prostředky, člen účetního dvora, člen vrcholného orgánu centrální banky, vysoký důstojník v ozbrojených silách nebo sborech, člen správního, řídícího nebo kontrolního orgánu obchodního závodu ve vlastnictví státu, velvyslanec nebo vedoucí diplomatické mise, nebo fyzická osoba, která obdobné funkce vykonává v orgánech Evropské unie nebo jiných mezinárodních organizací, b) fyzická osoba, která:

  1. je k osobě uvedené v písmenu a) ve vztahu manželském, partnerském anebo v jiném obdobném vztahu nebo ve vztahu rodičovském,

  2. je k osobě uvedené v písmenu a) ve vztahu syna nebo dcery nebo je k synovi nebo dceři osoby uvedené v písmenu a) osobou ve vztahu manželském (zeťové, snachy), partnerském nebo v jiném obdobném vztahu,

  3. je k osobě uvedené v písmenu a) ve vztahu sourozeneckém nebo je k sourozenci osoby uvedené v písmenu a) osobou ve vztahu manželském, partnerském nebo v jiném obdobném vztahu

  4. je společníkem nebo skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu nebo jiného právního uspořádání bez právní subjektivity, jako osoba uvedená v písmenu a), nebo je o ní povinné osobě známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v písmenu a), nebo

  5. je skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu nebo jiného právního uspořádání bez právní subjektivity, o kterém je známo, že bylo vytvořeno ve prospěch osoby uvedené v písmenu a).

(ire)