Ochrana spotřebitelů v České republice je ve velké míře dána uplatněním směrnic a dalších předpisů EU Foto: archiv

Mimosoudní cestou chtělo letos řešit spor s obchodníkem 2500 lidí

Česká obchodní inspekce (ČOI) dosud letos obdržela 2464 žádostí o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu. Z nich 537 skončilo dohodou, 651 bylo ukončeno uplynutím zákonné lhůty a 492 návrhů bylo zamítnuto. Ostatní návrhy ČOI řeší. Inspekce to uvedla na dnešní tiskové konferenci.

Pomocí mimosoudního řešení se podle inspekce daří řešit i právně komplikovanější spory týkající se například pojistných smluv či náhrad škod. „Téměř polovina projednávaných sporů je úspěšně vyřešena. Zdá se, že systém získal důvěru spotřebitelů,“ uvedl ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu k řešení svého sporu s obchodníkem, například ohledně reklamace, využít od února. Do ledna byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak se domoci práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.

(čtk)