Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Foto: archiv

Zákon o státním zastupitelství je před dokončením, sporných zůstává 10 procent

Ministerstvo spravedlnosti dokončuje připomínky k zákonu o státním zastupitelství a chystá se ho poslat do legislativního kolečka. Z 90 procent už je na znění shoda, zbylých deset procent se dolaďuje, řekla České justici ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO). Zákon vychází ze znění navrženého Nejvyšším státním zastupitelstvím, Česká justice ho přináší v podobě, v jaké ho NSZ na ministerstvo koncem dubna odeslalo. 

„Je to skutečně poslední, finální fáze, jsme tlačeni i časem. Musím říci, že 90 procent těch věcí už máme schválených, ale těch 10 procent je ještě předmětem odborné diskuse,“ uvedla Válková.

Mezi dosud nevyřešenými záležitostmi je i otázka takzvaného protikorupčního speciálu. „Na základě vyhodnocení zkušeností jsme přesvědčeni, že musí být specializované útvary pro boj s touto velice závažnou a komplexní a do ekonomiky orientovanou trestnou činností. Ten problém je institucionální, jak to optimálně zařadit do stávající struktury, aby se nerozbila a fungovala, na druhé straně aby dobře korespondovala a reflektovala specifika tohoto druhu trestné činnosti. A nejde jen o korupci, ale o závažnou majetkovou trestnou činnost,“ řekla ministryně.

Návrh Nejvyššího státního zastupitelství se speciálem počítá jako součástí NSZ, má nést název Úřad pro závažnou majetkovou a hospodářskou trestnou činnost a korupci a v jeho čele má stát náměstek nejvyššího státního zástupce se speciálními pravomocemi. NSZ původně počítalo s ještě nezávisleji pojatým postavením speciálu, který mohl stát jako samostatný orgán zcela mimo současnou soustavu státního zastupitelství. „Takové řešení by vyvolalo četné problémy spojené především s tím, že by bylo nutné zvlášť upravit vztahy takového orgánu k samotné soustavě státního zastupitelství, k jiným orgánům činným v trestním řízení, nově vymezit oprávnění státních zástupců činných u takového orgánu apod. Zejména by však toto řešení přinášelo další finanční, materiální a personální nároky. Začlenění Úřadu pro závažnou majetkovou a hospodářskou trestnou činnost a korupci do struktury Nejvyššího státního zastupitelství proto představuje optimálnější řešení, kde Úřad bude tvořit jeho výrazně autonomní složku,“ píše se v odůvodnění návrhu.

Ministerstvo ovšem zvažuje i variantu, a právě v tom zatím nebyla nalezena shoda, že by protikorupční speciál nebyl jednotným místem při NSZ, ale tvořilo by ho více specializovaných úřadů. „To, co ještě není uzavřené, je, zda to bude jeden specializovaný útvar, nebo jestli budou existovat specializovaná státní zastupitelství na tento typ závažné hospodářské a majetkové trestné činnosti, včetně korupce. Tedy specializace rozhodně, a u těch specializovaných státních zástupců, jaké jim optimálně pro jejich práci vytvoříme prostředí,“ přiznala Válková.

Nynější verze zákona o státním zastupitelství je upravenou verzí předlohy, která loni na jaře prošla ve sněmovně prvním čtením, pak ale její cestu zastavil pád Nečasova kabinetu a rozpuštění sněmovny. Kolem zákona se už rozběhla čilá odborná a politická diskuse a lobbing. Poslanci například varují, že u takto významné normy požadují politické předjednání za účasti všech parlamentních stran. Na zákon už se připravuje i prezident Miloš Zeman, který se koncem dubna sešel s nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem a zadal si u NSZ důkladnou analýzu stavu soustavy státního zastupitelství.

Robert Malecký