Poskytnutí informace o nedoplatku na pokutě policistům nebude nově porušením mlčenlivosti podle daňového řádu Foto: archiv

Celníci a policie mají zadržovat poznávací značky a bránit v jízdě dlužníkům

Pravomoc zadržovat poznávací značky a bránit vozidlům v další jízdě kvůli nezaplaceným pokutám mají získat celníci a policisté. Budou tak moci učinit, i když je vozidlo firemní nebo když je řidič cizinec. Vyplývá to z návrhu novely zákona o Policii ČR a o Celní správě ČR. Podle důvodové zprávy je nový návrh namířen nejen proti českým občanům, ale zejména proti cizincům, které podle návrhu nelze exekuovat a mimo území ČR dohledat. Policie bude informovat obce a zastupitelské úřady. Téměř 60 % pokut je v současnosti neuhrazených.

Obecně je podle předkládací zprávy vymahatelnost pokut v ČR velmi nízká: „Důvodem předložení návrhu je dlouhodobě nedostatečná vymahatelnost pravomocně uložených pokut, zejména pokut uložených příkazem na místě Policií ČR nebo orgány celní správy. Pokud je ukladatelem pokuty uložené příkazem na místě Policie ČR, a pokuta není na místě uhrazena, jsou nezaplacené pokuty předávány v rámci tzv. dělené správy Celní správě ČR k vymožení. Neuhrazeno je téměř 60 % předaných pokut. Cca 70 % pokut předaných Policií ČR do dělené správy tvoří pokuty uložené podle zákona o silničním provozu, zákona o silniční dopravě a zákona o pozemních komunikacích,“ uvádí předkládací zpráva k návrhu novel doslova.

Důsledky: Porušování sociálních předpisů a špatné silnice

Důsledkem malé vymahatelnosti pokut od řidičů je nedodržování zákonů, které předkladatel nazývá sociální, ale také nižší příjem státu z pokut a poškozování silnic či neplynulý provoz. Důvodová zpráva následky nevymahatelnosti práva shrnuje takto: „Důsledkem nedostatečné vymahatelnosti práva  v ČR je zejména: recidivující porušování pravidel silničního provozu na pozemních komunikacích České republiky, porušování předpisů o silniční dopravě, především nedodržování tzv. sociálních předpisů (stanovené doby řízení, bezpečnostních přestávek nebo odpočinku), které má negativní vliv na bezpečnost a plynulost silničního provozu, snížení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury v systému časového zpoplatnění a elektronického mýta; (z těchto prostředků jsou hrazeny např. sanace nehodových úseků, výstavba, modernizace, opravy a…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

10

Irena Válová