Každá zhruba jedenáctá internetová stránka, která se nově zaregistrovala v říjnu a listopadu v souvislosti s Black Friday, byla nebezpečná. Počet falešných e-shopů vzniklých letos se proti loňsku zdvojnásobil. Podvodné weby cílí především na krádeže osobních údajů, přihlašovacích dat a informací o platebních kartách. Uvedla to bezpečnostní společnost Check Point.
Podvody se stále častěji šíří přes sociální sítě. Riziko tím dál roste. Například e-shop Ludmila Praha má na Facebooku přes tisíc sledujících. Web uvádí desetiletou historii. Facebooková stránka ale vznikla teprve 26. září pod názvem Nordess Mode. O čtyři dny později ji správci přejmenovali na Ludmila Praha. Stránky spravují administrátoři z Nizozemska a Filipín. Stejně fungovaly i dřívější varianty tohoto podvodu.
Podvody se šíří přes sponzorované reklamy
Podvodné nabídky se na Facebooku často objevují jako sponzorované příspěvky. Díky tomu mají větší dosah. Zároveň působí důvěryhodněji. Řadu uživatelů totiž nenapadne, že reklama může vést na nebezpečný odkaz. U příspěvků se objevují i komentáře. Ty ale bývají skryté. Mají podpořit dojem legitimity obchodu.
Dalším podvodným e-shopem je podle Check Pointu obchod Kafka Praha. Ten láká na slevy v rámci Black Friday. Podobně fungují také weby Perla Praha, Monika Praha, Anežka Brno, Alena Praha nebo Linina. Poslední z nich vznikl pomocí umělé inteligence a nabízí kreativní ponožky. Takové projekty působí na první pohled důvěryhodně.
Falešné domény kopírují velká tržiště
Problémem nejsou jen nové weby spojené s Black Friday. Přibývají také stránky, které se vydávají za známá on-line tržiště. V říjnu Check Point odhalil 1519 nových domén, které odkazovaly na Amazon, AliExpress nebo Alibaba. Proti září to znamená nárůst o 24 procent. Meziročně jde o zvýšení o 12 procent. Takový růst je podle expertů varovný.
Falešné odkazy a slevové nabídky se šíří také e-mailem. Často jde o nevyžádanou poštu. „Podvodníci věnují stále více času tomu, aby jejich zprávy působily autenticky. Používají stejné fonty, barvy i rozvržení jako skutečné firmy. Často kopírují i jejich aktuální kampaně,“ uvedl manažer společnosti Mailkit Libor Nádvorník.
Mohlo by vás zajímat
Identita provozovatelů bývá skrytá
„Podvodné weby těží z mezer v mezinárodní správě domén a z rychlosti, s jakou lze nové stránky registrovat nebo automaticky generovat. Navíc je AI gramotnost spotřebitelů spíše nízká. To podvodníkům výrazně nahrává. Než se podaří web odhalit, provozovatel ho často stihne přesunout jinam,“ uvedla Petra Stupková z právní kanceláře Legitas.
Podle ní odpovědnost nenese platforma, na níž se reklama zobrazí. Nese ji samotný provozovatel e-shopu. Jeho identita ale často míří do zahraničí a zůstává skrytá. Spotřebitelé by si proto měli ověřovat e-shopy v obchodním rejstříku. Důležité je zkontrolovat IČO, adresu i kontaktní údaje. Pokud chybí, jde téměř vždy o varovný signál.
Podvodné SMS i falešné platby
Přibývají i falešné výzvy k úhradě domnělých poplatků. Často se tváří jako zprávy od známých firem. Jeden z klientů společnosti Uniqa dostal SMS, která napodobovala Českou poštu. Zpráva vyzývala k zaplacení poplatku 52 korun. Protože klient skutečně čekal balík, zadal údaje o kartě. Podvodníci mu pak z účtu vybrali 50 tisíc korun. Banka peníze nevrátila. Podle ní nepochybila.
Mezi nejrizikovější typy podvodů nyní patří takzvaná červí díra. „Útočníci nejprve přimějí oběť nainstalovat do telefonu škodlivou aplikaci. Poté ji přesvědčí, aby přiložila platební kartu k telefonu a zadala PIN. Aplikace přes NFC odešle útočníkům kompletní karetní údaje včetně PINu. Pachatelé pak mohou ihned vybírat z bankomatu nebo platit u obchodníků. Tyto transakce přitom vypadají jako běžné bezkontaktní platby,“ popsal Jiří Poláček z Monety. Tento typ útoku patří podle bank mezi nejnebezpečnější.
Výpadky e-shopů ničí důvěru zákazníků
Během Black Friday a Vánoc roste provoz e-shopů o desítky procent. Zároveň ale prudce klesá tolerance zákazníků k výpadkům. I několik minut nefunkčního webu může znamenat ztráty v řádu statisíců korun. Poškozuje se i důvěra, kterou firmy budovaly roky. Dopady se pak promítají i do dlouhodobých tržeb.
Podle technologické společnosti ČMIS považuje skoro polovina nakupujících výpadek za známku nespolehlivosti celé firmy. Až třetina lidí se po opakovaných problémech už nevrací.
