Home Blog Page 1421

Zdeněk Koudelka: Svoboda slova platí i pro státní zástupce

Advokát Zdeněk Koudelka Foto: archiv

Boj o to, kdo bude vrchním či nejvyšším žalobcem, sleduje většina státních zástupců se stejným zaujetím jako kdo vyhraje nějakou televizní soutěž, říká v rozhovoru pro Českou justici Zdeněk Koudelka. V pátek rezignoval na funkci státního zástupce a míří do advokacie.

Po sedmi letech jste se rozhodl zcela opustit soustavu státního zastupitelství. K vašim důvodům mezi právními profesionály kolují dvě verze: předně že vám „něco muselo zlomit vaz“ a za další že situace ve státním zastupitelství  je „tak strašná, že v soustavě může přebývat jen otrlý jedinec“. Která verze platí?

Zlomený vaz nemám. Situace ve státním zastupitelství je různá. Záleží na konkrétním kolektivu. Podstata práce státního zastupitelství se vykonává na okresech, kde většinou funguje stmelený kolektiv. V zásadě je dobře, když je nadřízené vrchní a Nejvyšší státní zastupitelství moc neotravují, protože na okresech vědí, co mají dělat i bez knížecích pokynů svrchu. Rád jsem se se státními zástupci z okresů a krajů setkával, mají zdravý rozum a vždy byla i dobrá nálada. Státních zástupců je přes 1 200. Jsou mezi nimi lidé vysoce nadprůměrní, průměrní i ti, kterých si nevážím. Snažil jsem se stýkat s těmi, kterých si vážím jako lidí i jako právníků. Velkým odborníkem i hodným člověkem byl František Vondruška z Nejvyššího státního zastupitelství, který v listopadu 2013 zemřel. Byly to příjemné a poučné chvíle strávené s ním i jeho partnerkou Květou Pivoňkovou, mladoboleslavskou okresní státní zástupkyní. Odcházím, protože chci být činný jinde a jinak.

Jak si vysvětlujete, že pokud opouští soustavu státní zástupce, tak je to v posledních letech vždy funkcionář, což se týká i vás? V lednovém vydání Revue politika vyjadřujete k některým krokům některých státních zástupců velmi kritické názory, z nichž plyne, že v soustavě stále pokračuje boj jedněch proti druhým a že je poznamenaná mstivostí a zaujatým rozhodováním některých, což jsou atributy, které do státního zastupitelství nepatří dokonce i podle zákona.

V lednovém čísle Revue politika se vyjadřuji ke dvěma soudním rozhodnutím. Považuji za správné veřejně poukazovat na problémy při fungování demokratického právního státu. K tomu patří svoboda kritiky všech státních orgánů, včetně soudů. Nicméně z pohledu podstaty státního zastupitelství, tedy okresů a krajů, považuji situaci za obdobnou, jakou byla před 10 či 15 lety. Prostě boj o to, zda bude Bradáčová vrchní státní zástupkyní či nejvyšší a kdo bude její náměstek, sleduje většina státních zástupců se stejným zaujetím asi jako kdo vyhraje nějakou televizní soutěž. Přečtou si to, ale víc je zajímá jejich práce a osobní život. To je normální a je to tak dobře.

Dlouhodobě vyjadřujete své právní názory a veřejně prezentujete postoje k rozhodování soudu, vydáváte souhlasná či nesouhlasná stanoviska s děním v justici i v sz. Ve státním zastupitelství však panuje názor, že státní zástupce se veřejně nemá vyjadřovat k věcem, o kterých nemůže mít povědomí, když je sám nezpracovává. Na straně druhé existuje skupina státních zástupců, která zastává názor, že státní zástupce má právo na svobodu slova jako každý jiný občan a kritika je vítaná včetně kritiky do vlastních řad či rozhodnutí soustavy. Jak a kdy se má státní zástupce vyjadřovat, a kdy má mlčet?

V demokracii je svoboda slova zaručena ústavně pro každého, včetně státních zástupců. Většina jich nepíše články proto, že je to nebaví. Mne to baví, a tak píši. Kritizovatelná je špatná činnost jakéhokoliv orgánu státní moci, tedy i soudů a státních zastupitelství. Někdy se až divím, co vše je schopna justice vyplodit. Například Nejvyšší státní zastupitelství dostalo výzvu z Nejvyššího správního soudu, kde je státní zastupitelství činné při zastupování státu ve správních žalobách ve veřejném zájmu, aby předložilo doklad, že zastupující státní zástupce má právnické vzdělání. To, že z Nejvyššího správního soudu vzešel požadavek na prokázání něčeho, co je zákonnou podmínkou pro jmenování státním zástupce, jsem považoval za blbost, která se jen tak nevidí.
Státní zástupce z podstaty pojmu zastupuje stát a stát, toť jeho právní řád. Státní zástupce musí hájit právo. Právu musí dát přednost před stavovskou solidaritou i všelijakými zájmy svých nadřízených. Protizákonnost se může některým funkcionářům hodit i ve státním zastupitelství, tím správnější je ji kritizovat. I bez znalosti spisu je možné se vyslovit k zřejmé nezákonnosti.
Tomáš Masaryk byl velmi angažován v polenské vraždě a stavěl se za Leopolda Hilsnera. I bez toho, že by studoval trestní spis, veřejně poukázal na nesmyslnost spekulací o rituální vraždě. Postavil se proti zneužití práva, byť podporované většinou tehdejších novinářů. Právo je nutné hájit vždy. I když se to týká lidí, kteří nejsou oblíbenci médií.
I Rath má právo na férový proces, jestliže se trestná činnost děje v Praze či ve středních Čechách, má ji řešit státní zastupitelství v Praze. Mělo tak činit od samého počátku. Obdobně vím, že Praha není na Moravě a tedy ve vyšetřování trestné činnosti údajného zneužití Vojenského zpravodajství v kauze Nagyová a spol. nemůže konat Vrchní státní zastupitelství v moravské Olomouci, příslušné bylo Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1. Zatím mi nikdo přesvědčivě neobjasnil, proč nemohlo být příslušné toto státní zastupitelství. Tím hůře, že se změnila i osoba soudce a soud rozhodující o vazbě. Je nutné dodržovat právo i vůči lidem, kterých si třebas většina necení, ale i oni mají právo na svá práva, včetně procesní příslušnosti soudu a státního zastupitelství.
Pokud jde o postih za užití svobody projevu, žijeme v demokracii a moc funkcionářů je omezena. Obdržel jsem v souvislosti s mediální kritikou v kauze Rath písemnou výtku nejvyššího státního zástupce. Pokud dříve byly za nežádoucí texty autoři upalování, jako Giordano Bruno, či vyhazování z práce, jako Miloš Zeman za svůj text v Technickém magazínu v roce 1989, tak já jsem dostal jen výtku. Vývoj jde ve prospěch svobody slova.

Co tedy budete od 1. února dělat? V tisku se vyjadřujete k převodům majetku na církve, hádám správně, že to bude vaše specializace? 

Budu advokát v Brně a budu přednášet. Odhadovat specializaci podle mých článků nelze. Také jsem psal o uznání Palestiny, válce v Iráku či protiprávnosti bombardování Jugoslávie. Přitom se nebudu věnovat palestinskému, izraelskému, srbskému či mezinárodnímu právu válečnému. Jsem katolík a navíc mne baví právní historie a ta je obsažena v jakýchkoliv restitucích, zvláště šlechtických, ale i církevních.

Otázka, kterou nemohu nepoložit, neboť by mi to čtenáři vyčetli: jste autorem textu amnestie prezidenta, tak jak byla vyhlášena 1. ledna 2013?

K věci se vyjádřil prezident Václav Klaus. Nemám, co bych dodal. Různé spekulace mi nevadí, je to reklama. Vysoce oceňuji odvahu, s jakou Václav Klaus amnestii vrátil do právního řádu našeho státu. Hodnotím tento krok pozitivně. Překvapivost amnestie vycházela z toho, že za první Československé republiky byla amnestie průměrně každý rok a v době socialistického Československa každé tři roky. Amnestii z roku 2013 předcházela naposledy amnestie v roce 1998 a za 15 let se na tento institut pozapomnělo. Vysoce na amnestii oceňuji zastavení dlouhých trestních stíhání. Když se podívám na jednotlivé případy, kdy trestní stíhání trvalo i 15 a více let, je to z pohledu státu neomluvitelná délka. Jsem ve věci amnestie plně při prezidentu Václavu Klausovi. Souhlasím s jeho rozhodnutím.
V naprosté většině těchto případů byly průtahy způsobeny státem především opakovaným vracením věci státnímu zástupci k došetření nebo ping-pongem mezi soudy navzájem. Považuji za nutné změnit trestní řád tak, aby zrušil právo soudů vracet věc státnímu zástupci k došetření. Případná nekvalita práce státního zastupitelství povede k tomu, že ji soud zhodnotí ve výroku o věci samé a například obžalované zprostí obžaloby. Rovněž opravné prostředky státního zastupitelství by měly být omezeny tehdy, pokud se věc vleče déle než 6 let. Zvýší se tím význam nalézacích soudů. Trestní stíhání je správné skončit v přiměřené době, což není doba 8 a více let.

A konečně, poslední průzkum Eurobarometru řadí ČR k zemím EU s nejnižší důvěrou v justiční systém (25%), dále s nejnižší důvěrou, že stát opravdu účinně bojuje proti korupci (14%). Současně Češi v tomto průzkumu vykazují podprůměrné znalosti a informace o fungování justice. Měl byste pro to nějaké vysvětlení?

Kampaň boje s korupcí považuji za něco, čeho se účastnit nechci. Připomíná mi kampaně boje proti komunismu rozpoutanou senátorem Josephem McCarthym či proti terorismu v USA. Vytkne se velký a nezpochybnitelný cíl a za jásotu médií se obhajuje i porušení práva. Edward Snowden ukázal, jak jsou v rámci protiteroristické kampaně ohroženy základní hodnoty americké společnosti – svoboda a soukromí. Není svobody bez ochrany soukromí. Souhlasím s Petrem Hájkem, který v knize Smrt v sametu jasně označil korupci za zločin, ale protikorupční kampaň přirovnal k třídnímu boji. Právu kampaňovitost nesvědčí.
Veřejně kritizuji nezákonnosti v rámci protikorupční kampaně. Někdy je prezentace těchto kampaní taková, že se tyto kampaně a související porušení práva dějí v našem zájmu a v našem jménu. To odmítám. Není mým zájmem jakákoliv kampaň vedená za cenu porušení práva lidí. Připustíme-li, že vůči někomu se právo dodržovat nemusí, je otázkou času, kdy se nekontrolovaní držitelé moci pokusí nedodržování práva uplatnit i vůči jiným. Náš režim vznikl v listopadu 1989 v boji za vládu volených, svobodu a právní stát. Tyto hodnoty nadřazuji mediálně politickým kampaním, včetně kampaně boje proti korupci.

Irena Válová

Financial Times bilancuje Bernankeho působení v čele Fedu

Ben Bernanke, předseda Rady guvernérů Federálního rezervního systému Foto: zdroj wikipedia.org

Ve vedení americké centrální banky pomalu končí Ben Bernanke. Vystřídá ho Janet Yellenová. Při nástupu Bernankeho do funkce šéfa Federálního rezervního systému (Fed) byly vyhlídky pro americkou ekonomiku pozitivní. Netrvalo však dlouho a nový šéf Fedu musel čelit finanční krizi obrovského rozsahu. I přesto, že na komplexní analýzu jeho působení je ještě brzy, Financial Times přichází s alespoň částečným rozborem jeho působení.

Ve Washingtonu byl v listopadu 2005, kdy si šel Ben Bernanke pro potvrzení přijetí do úřadu, sychravý den. Pro americkou ekonomiku však v tu chvíli paradoxně vypadalo vše velmi jasně. Růst byl na cestě k dosažení tří procent a ceny nemovitostí měly před sebou dalších pět měsíců růstu, popisuje Robin Harding z Financial Times.

Senátoři byli ze skromného akademika nadšení a v rozhovorech nešetřili superlativy. „Vynikající schůzka“, vyjádřil se tehdy Richard Shelby, předseda Bankovního výboru z Republikánské strany. „Neuvěřitelně působivé“, cituje Financial Times Demokrata Chrise Dodda.

Bernanke o sobě dal světu vědět již po několika málo letech svého působení v Radě guvernérů. Nechal se slyšet, že Fed nikdy nedopustí vznik další Velké hospodářské krize a pronesl několik velmi odvážných projevů, ve kterých například kritizoval vedení japonské centrální banky kvůli deflaci.

Během potvrzujícího slyšení se objevil i jeden prorocký okamžik. „Doufám, že se ve své funkci nebudete muset potýkat s krizí, i když si osobně myslím, že tomu tak bude“, řekl tehdy Richard Shelby. Financial Times také cituje sebevědomou Bernankeho odpověď: „Určitě vynaložím všechno své úsilí na to, abych byl připraven na to, co by mi mohlo stát v cestě“.

O pouhých osmnáct měsíců později stál pan Bernanke tváří tvář finanční krizi a recesi, která otestovala jak jeho slib odvrátit vznik nové deprese, tak i jeho víru v to, že centrální banka může vždy ekonomiku stimulovat. A to i v případě, že se úrokové sazby nachází na nule.

Na celkovou bilanci je příliš brzy

Bude trvat ještě několik let, než bude možné objektivně posoudit bouřlivé období Bena Bernanka. V únoru ho ve funkci vystřídá Janet Yellenová, a tak je čas na alespoň předběžné zhodnocení toho, jestli cíle, které si Bernanke předsevzal, splnil.

Ekonomika Spojených států je stále daleko od dosažení plné zaměstnanosti, ale férová analýza dat, která ukáže hloubku a závažnost finanční krize, zajisté přiřkne Bernankemu velké zásluhy na stabilizaci a obnovení růstu ekonomiky, píší Financial Times.

„Dle mého názoru měnová politika Fedu výrazně přispěla k obnově americké ekonomiky“, říká Carmen Reinhartová, profesorka ekonomie na Harvardské univerzitě, jejíž výzkum minulých finančních krizí pomáhá s nastíněním možných důsledků současných problémů. „Pokud bychom měli srovnat rozsah počátečního poklesu s předchozími americkými krizemi, Fedu bych udělila dobré známky,“ řekla Financial Times Reinhartová.

Místo, které Ben Bernanke v dějinách zaujme, se bude pravděpodobně od těchto pomyslných známek odvíjet. Krize přetrvává, a to jak ve Spojených státech, tak i ve světě. „Bylo možné ji zvládnout i lépe?,“ zamýšlí se Robin Harding.

Nejprve je třeba vzít v úvahu, zda šéf Fedu neměl na krizi určitou osobní zásluhu. Pokud ano, veškerá sláva, která mu je nyní přičítána za vedení americké centrální banky v průběhu krize, ztrácí rychle na síle. Bernanke se ve finanční politice aktivně pohyboval mezi roky 2002 až 2006, tedy v letech, kdy se postupně utvářely realitní a finanční bubliny. Fed byl rovněž zodpovědný za regulaci některých bank, které se později dostaly do problémů.

Historici vystaví viníkům celkovou bilanci až poté, co budou mít k dispozici veškerá potřebná data. Faktem zůstává, že Ben Bernanke vyslovil své znepokojení nad cenami nemovitostí ještě před vznikem krize. V roce 2005 totiž představil tehdejšímu prezidentu USA Georgi W. Bushovi prezentaci, ve které simuloval ekonomické dopady situace, kdy by došlo k pádu cen nemovitostí, informovali Financial Times lidé, kteří byli této prezentaci osobně přítomni.

Stejně jako většině ostatních ekonomů i Bernankemu unikly signály hrozeb, které trh s nemovitostmi vysílal finančnímu systému. Za to na něj padá vina. Sice se neangažoval ve velkých deregulacích 90. let, ale rovněž proti nim nevaroval.

V současnosti to vypadá, že Bernanke bude s největší pravděpodobností považován za jednoho z těch tvůrců finančních politik, kteří selhali v prevenci krize, ale nebyli těmi, kteří ji způsobili. Vina za toto selhání bude takříkajíc „kolektivní“.

Druhým úhlem pohledu je doba průběhu krize samotné. V té Bernankeho hvězda září zcela jasně. Během prvního roku a polovinu celé finanční krize šla data cen nemovitostí, ekonomického růstu, mezinárodního obchodu a pádů bank ve stopách Velké hospodářské krize. Svět tak dlouho hleděl přímo do propasti.

Od poloviny roku 2009 se však tato data rozdělila. Zatímco v letech 1930 až 1931 Spojené státy dále směřovaly k dalším pádům bank, úvěrovým kontrakcím a hlubší recesi, v roce 2009 Spojené státy započaly stabilní zotavování. Právě to představuje úspěch Fedu a Bena Bernankeho při stabilizaci bank a finančního systému.

„Ben Bernanke si zaslouží velké uznání za své jednání během krize“, cituje Financial Times Marvina Goodfrienda, bývalého vedoucího představitele Fedu, jenž nyní působí jako profesor na univerzitě Carnegie Mellon v Pittsburghu. Rozpoznat problém rozbití privátních úvěrových trhů a následně je opravit i za cenu riskování bilance Fedu bezprecedentního rozsahu, to vyžadovalo dovednost a odvahu, která nesmí být podceňována, doplňuje Goodfriend.

Jeden okamžik během krize však stále zůstává kontroverzní. Máme na mysli 15. září 2008. Fed a ministerstvo financí USA tehdy nechali zkrachovat banku Lehman Brothers. To byl okamžik, kdy se úvěrová tíseň změnila v paniku. Dle kritiků to byla zásadní chyba ve vedení finanční krize.

Bernanke to obhajuje tím, že Lehman Brothers byla hluboce insolventní a že Fed ji chtěl zachránit. K utrácení veřejných peněz však bylo kompetentní pouze ministerstvo financí. Navíc, pokud by Fed porušil všechna pravidla a využil své bankovní bilance k tomu, aby udržel Lehman Brothers nad vodou, Kongres by s největší pravděpodobností neodhlasoval plán na vykoupení špatných hypotečních úvěrů (TARP – Troubled Asset Relief Programme), což by vedlo k tomu, že by krach čekal nějakou jinou banku – pravděpodobně Citigroup, Merill Lynch nebo Wachovia, píší Financial Times.

Odcházející Daniel Volák: Reforma vězeňství je skoro u konce

Už ve druhé věci se policie zajímá o bývalého náměstka ministra spravedlnosti Daniela Voláka. Vyslýchán byl kvůli pádu Jiřího Pospíšila, teď přibyla stížnost ve prospěch Pavla Tykače. Foto: Mediafax

Druhý muž ministerstva spravedlnosti Daniel Volák (ODS) koncem měsíce končí ve funkci prvního náměstka. Svou tříletou misi hodnotí kladně – a to přesto, že na adresu vězeňství, zejména vazebního, dál zaznívají kritické hlasy.

Nedávno jste prohlásil, že vám podařilo změnit české vězeňství, a proto se můžete v klidu vrátit k advokacii. Čím jste přispěl svou troškou do mlýna?

Za ty tři roky, co jsem působil ve funkci, se nám podařilo prosadit čtyři velké body. Byla to zásadní novela trestního zákoníku a trestního řádu týkající se podmíněného propuštění z výkonu trestu a větší možnosti zavedení alternativního trestu. Zavedli jsme podmíněné propuštění po třetině výkonu trestu, možnost přeřazení do domácího vězení a vzájemnou zastupitelnost alternativních trestů. To byla vlastně významná změna novely trestního zákoníku a trestního řádu. Po dvaceti letech jsme rovněž prosadili novelu zákona o výkonu vazby a novela zákona o výkonu trestu, kdy došlo k vyvážení práv obviněných a odsouzených. Některé povinnosti jsme naopak přidávali.

Které máte na mysli?

Například hradit zdravotní péči, pokud není kryta zdravotním pojištěním. Zpřísnili jsme vymáháni pohledávek za odsouzenými ve výkonu trestu. Na druhou stranu u obviněných jsme přidali práva jako více telefonování s rodinnými příslušníky, více návštěv, možnost odděleného ubytování. Takže došlo k vyvážení práv mezi obviněnými a odsouzenými. Zřídili jsme rovněž specializovaná oddělení pro příslušníky ozbrojených sborů. A současně jsme zásadním způsobem změnili zákon o vězeňské službě. Takže to je čtvrtý a pátý důležitý zákon v tom velkém balíku nazvaném reforma vězeňství. Tam jsme také dali zákonnou možnost příslušníkům vězeňské služby použít moderní donucovací prostředky, aby mohli lépe čelit například vzpourám.

Zmínil jste moderní donucovací prostředky. Klasická tonfa a služební pistole už nestačí?

Jde především o elektrické tasery (zbraň vystřelující mi elektrodami paralyzuje nervovou soustavu) a vytlačovací štíty. Některé věci prostě nebyly upraveny. Třeba tasery jsou vhodnější pro použití ve vnitřních prostorách než výstřel z devítimilimetrové pistole. To asi chápeme všichni.

To jsou věci, které se vám podařily. A neúspěchy?

Dvě vlády nám poslaly do sněmovny dvakrát takzvanou redukci typu věznic. To znamená ze čtyř typů na dva typy. Teď je to ve sněmovně v prvním čtení. Předpokládám, že už ji sněmovna konečně schválí. Věnovali jsme se tomu dva a půl roku. Seznámili jsme s tímto záměrem odbornou veřejnost. To znamená trestní soudce a státní zástupce. Nepředpokládám, že by se teď něco zadrhlo. Završí to tak reformu vězeňství.

To stále zní spíš optimisticky. Jak se ale stavíte k nedávnému prohlášení předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského, který mimo jiné řekl, že výkon vazby je v České republice horší než výkon trestu? Kritizoval rovněž nepřiměřenou délku vazby.

S tímto výrokem bych se ztotožnil. Omezil bych ale jeho platnost do 31. prosince 2013. Od prvního ledna letošního roku vstoupila v platnost právě ta významná novela zákona o výkonu vazby. To je to zmíněné více telefonování , více styku s rodinou. Oddělené ubytování. Prostě humanizace vazebního vězeňství. Když to říkal pan předseda Rychetský někdy v prosinci (rozhovor byl pořizován počátkem ledna, pozn. red.), tak měl pravdu, ale nyní se výrazně mění stav.

Nedávno jste přes média prezentovali rekonstruované prostory pro obviněné ve věznicích. Stolní tenis, nové cely. Budete v tom pokračovat?

Jde o modernizaci vazebních věznic. To je to, co nám doteď utíkalo. Podmínky vazby nám vytýkali Helsinský výbor, ombudsman, tvrdí, že vazební věznice jsou zanedbané. Proto jsme v roce 2013 přijali přesný harmonogram, aby každá vazební věznice měla nové či zmodernizované minimálně jedno oddělení. Otevřeli jsme takové oddělení na Pankráci, před čtrnácti dny na Ruzyni, následuje Brno, vazební věznice Bohunice, následně Hradec Králové… Všechny vazební věznice v České republice budou na evropských standardech a budou mít minimálně to jedno oddělení.

-dph-

ANKETA: Lze napravit nedůvěru obyvatel v justiční systém?

Anketa - ilustrační. Foto: archiv

Češi jsou podle nedávného průzkumu Eurobarometru mezi třemi zeměmi s nejnižší důvěrou v justiční systém a zcela nejméně z celé EU věří, že jejich stát účinně bojuje proti korupci. Současně jsou však jednou z pěti zemí, kde lidé vykazují podprůměrné znalosti o tom, jak justice funguje. „Netěší mě to,“ říká prezident Soudcovské unie Tomáš Lichovník. S dalšími osobnostmi české justice se shoduje v tom, že cesta k nápravě nemá jednoduché řešení.

Prezident republiky Milošš Zeman. Foto: Mediafax
Prezident republiky Milošš Zeman. Foto: Mediafax

Miloš Zeman, prezident republiky

Myslím si, že by bylo dobré, kdyby se více média věnovala jednotlivým aktům naší justice, a zejména, aby o těchto aktech informovala pravdivě. Uvedu příklad, byl jsem kritizován za neudělení milosti. Ve skutečnosti šlo o tzv. abolici, tedy zastavení trestního stíhání. Jde o dva odlišné pojmy.

 

 

 

Prezident Soudcovské unie Tomáš Lichovník. Foto: Mediafax
Prezident Soudcovské unie Tomáš Lichovník. Foto: Mediafax

Tomáš Lichovníkprezident Soudcovské unie

Domnívám se, že mezi neznalostí fungování justice a nízkou důvěru v ní, je přímá souvislost. Zpravidla nevěříme tomu, co neznáme. Na všech stupních škol by měla být věnována daleko větší pozornost výuce práva. Nejedná se o to, aby občané ovládali jednotlivé právní předpisy, ale aby chápali systém a úlohu jednotlivých orgánů v něm. Vliv má jistě i všeobecná skepse ve společnosti, která se skutečností nemá mnoho společného.

 

 

Předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Foto: Mediafax
Předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Foto: Mediafax

Josef Baxa, předseda Nejvyššího správního soudu

Myslím, že příčin zjištěného stavu je více. Češi nevěří státu jako celku, aniž by rozlišovali jeho složky, a to už od nepaměti, tedy od Habsburků. Celé generace lidí prožily svůj život ve státu, s nímž (s panujícím režimem) se neidentifikovaly, měly k němu v nejlepším případě lhostejný, ale častěji spíš odmítavý vztah. V posledním čtvrtstoletí se sice věci začaly trochu měnit, ale momentálně převažuje frustrace z dosaženého vývoje. Nepanuje pocit, že vládne právo a spravedlnost.

Lidé si sice uvědomují, že právní pravidla jsou složitá, protichůdná, často se měnící, ale kritika se zaměřuje na instituce, které právo aplikují, tedy soudy, a buď neprosadí a nevynutí nebo prosadí způsobem málo srozumitelným, místy nesmyslným a taky pozdě. Mnozí nemají vlastní zkušenost s justicí, ale vycházejí ze zprostředkovaných mediálních výstupů, které bývají úzce zaměřené a zkratkovité. Takže soudy často drží v ruce Černého Petra. I sama justice má podíl na nedobrém stavu, ale málo možností, jak jej změnit. Je řízena, spravována exekutivou, tedy politiky a sdílí bohužel všechna negativa s tím spojená – nedostatek kompetence, kontinuity, různé populistické experimenty, trvalé podcenění personálních a materiálních podmínek, střídání ministrů, stále nové zákony…

Nakonec i soudce vybírá exekutiva, stejně jako soudní funkcionáře. Neexistují věrohodné analýzy stavu justice a možného dalšího vývoje, dlouhodobá koncepce vedoucí ke zlepšení. Zvláštní je v tomto kontextu, že třem nejvyšším soudům dlouhodobě věří dvě třetiny respondentů (jiný výzkum). Cesty k nápravě nelze popsat ve zkratce této anketní otázky.

 

Zástupce ombudsmana Stanislav Křeček. Foto: Mediafax
Zástupce ombudsmana Stanislav Křeček. Foto: Mediafax

Stanislav Křeček, zástupce veřejného ochránce práv

Problém podle mého názoru spočívá v tom, nakolik jsou lidé nejen o justici, ale o řadě dalších problémů státu objektivně informováni. Pokud se dozvídají převážně špatné zprávy, odpovídá tomu i jejich názor. Osobní zkušenosti s justicí má jen malé procento občanů, ostatní si dělají názor podle sdělovacích prostředků. Justice neodpovídá za stav zákonů a převážně ani ne za stav veřejného pořádku v zemi. V evropském srovnání na tom naše justice není špatně a rychlé soudy jsou vhodné spíše pro stanné právo. Amnestie presidenta Klause ukázala na problém s nalézáním práva v reálném čase, ale to je problém celé moderní společnosti, nejen u nás.

 

 

Poslanec a předseda Ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny Jeroným Tejc. Foto: Mediafax
Poslanec a předseda Ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny Jeroným Tejc. Foto: Mediafax

Jeroným Tejc, předseda Ústavně-právního výboru PSP ČR

Jednou z příčin může být pocit nerovnosti před zákonem a justičními orgány, byť mnohdy jde spíše o hodnocení subjektivní než objektivní. V posledních letech jsme téměř denně konfrontováni s veřejně dostupnými informacemi o záhadném bohatnutí politiků, lobbistů, manipulacích s veřejnými zakázkami a miliardových daňových únicích. V mnoha případech, kde je z pohledu veřejnosti vše jasné, nedocházelo k nalezení viníků nebo jejich potrestání. To samozřejmě přineslo nejen frustraci projevující se ve volbách podporou nových subjektů, ale také nedůvěru k justici jako celku.  Paradoxně lepší efektivita při vyšetřování či stíhání dříve  „vyvolených“ ještě nemusí důvěru veřejnosti zvýšit. Dříve skrývané problémy jejich odhalením mnohdy pocit frustrace ještě zvýší.

Druhým důvodem pocitu nerovnosti pak může být skutečnost, že ne každý si z finančních důvodů může dovolit adekvátní a profesionální právní zastoupení či poradenství v případech, kde je v právu. Pocit bezmoci a neschopnosti se domoci spravedlnosti pak logicky může zvýšit nedůvěru v celý systém.

V obou případech neexistují jednoduchá řešení, která přinesou laciné politické body. Nutností bude přijmout v průběhu tohoto volebního období nový občanský soudní řád a trestní řád, které umožní zrychlit soudní řízení a také zákon o bezplatné právní pomoci a rozšířit výuku finanční gramotnosti a základů práva. Nezbytné bude personálně posílit policii v oblasti vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti, zejména daňové.

-red-

Češi nejméně věří justici a boji proti korupci

Soudci se vyjádřili k věcnému záměru zákona o hromadných žalobách Ilustrační foto: archiv

Zajímavou informaci o Češích a české justici lze vyčíst z nedávného průzkumu Eurobarometru, který se uskutečnil ve všech členských zemích EU a zúčastnilo se ho 26 581 dotazovaných občanů členských zemí unie.

Češi jsou mezi třemi zeměmi s nejnižší důvěrou v justiční systém a zcela nejméně z celé EU věří, že jejich stát účinně bojuje proti korupci. Současně jsou však jednou z pěti zemí, kde lidé vykazují podprůměrné znalosti o tom, jak justice funguje. Informovanost Čechů o justičním systému je na úrovni Estonska, Litvy, Lotyšska a Španělska. Nejmenší důvěru v justici pak spolu s Čechy vykazují Slovinci a Slováci.

Průzkum se zabývá vnímáním justice v jednotlivých členských zemích EU, přičemž kvalita, nezávislost a účinnost byly podle autorů hlavními kriterii pro hodnocení justičních systémů.

V první části pracuje průzkum s osobní zkušeností lidí s justicí, ve druhé hodnotí úroveň soudů ve vztahu k civilnímu, obchodnímu a trestnímu řízení. Ve třetí části jsou hodnoceny národní systémy jednotlivých zemí a EU a je debatována otázka, jakou by EU měla mít roli ve vztahu k nezávislé a efektivní justici.

Celkem 53% lidí v EU má důvěru v národní justiční systém. Důvěra je v některých zemích značně vysoká, například v Dánsku je to 85%, jinde je velmi nízká, například ve Slovinsku je to 24%.

pruzkum
Po kliknutí na obrázek se podívejte na podrobné grafické znázornění provedeného průzkumu.

Většina občanů EU (66% ) ví, jak si najít právníka. Co se týče detailů o tom, jak funguje justiční sytém, co mají dělat, když jdou k soudu, jaká jsou alternativní řešení k soudnímu sporu, jaká jsou procesní pravidla či poplatky, mají občané již mnohem méně znalostí.Velmi dobře – nadprůměrně jsou v těchto záležitostech informováni občané Německa, Irska, Lucemburska a Slovinska. Naopak podprůměrné znalosti v průzkumu vykázali občané České republiky, Estonska, Litvy, Lotyšska a Španělska.

Také vnímání účinnosti systému je velmi rozdílné: zatímco 85% lidí v Lucembursku si myslí, že právo je v jejich zemi efektivně vymáháno, totéž se domnívá jen 18% Slovinců. Většina lidí v EU (77%) je přesvědčena, že všichni občané mají možností jít k soudu a hájit svá práva a 56% lidí se současně domnívá, že stát se chová v souladu se zákony. V loňském roce bylo u nějakého typu soudu 27% občanů EU. Oproti tomu 57% lidí odpovědělo, že nikdy u žádného soudu nebylo.

Justiční systém hodnotí jako dobrý 54% respondentů z celé EU, přičemž špatně hodnotí lidé délku řízení před soudem a dále výši poplatků. Pouze 22% Italů hodnotí dobře trestní justici v Itálii, zatímco v Holandsku se těší důvěře 83%.

Pouze 22% občanů EU je přesvědčeno, že národní justice je exkluzivně věcí národního státu. Oproti tomu 71% občanů podporuje roli EU v řešení přeshraničních případů a myslí si, že EU by měla zastávat nějakou roli v případech, kdy selhává domácí justiční systém.

Respondentům byla dále položena otázka, zda spíše důvěřují justici v jejich vlůastní zemi. Většina (53%) justici spíše důvěřuje, zatímco nezanedbatelná menšina 43% vlastní justici nedůvěřuje. Zbytek dotázaných nedokázal odpovědět.

Pouze ve třech členských zemích EU věří justici jen 3 lidé z deseti. Úplně nejméně důvěřují justici lidé ve Slovinsku (24%) na Slovensku (25%) a v České republice (25%).

A konečně, pouze v osmi zemích EU lidé souhlasí s tím, že stát účinně bojuje proti korupci. Mimořádně vysoké procento lidí věří v efektivní potírání korupce (75%) v Dánsku. Přesto v dalších dvanácti státech věří v účinnost boje s korupcí méně než tři lidé z deseti. Méně než pět lidí z deseti dotázaných souhlasilo s větou, že stát účinně bojuje proti korupci v pěti státech: v České republice (14%), ve Španělsku (17%), v Itálii (18%) v Řecku (19%) a ve Španělsku (19%).

Průzkum uskutečnila společnost TNS Politics and Social Network ve 28 členských zemích EU ve třetím čtvrtletí roku 2013 prostřednictvím strukturovaných rozhovorů vedených s respondenty v jejich mateřském jazyce.

Irena Válová

(celý průzkum zde)

S Petrem Mlsnou se dál nepočítá ve vedení Legislativní rady vlády

Ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier. Foto: Mediafax

Nový šéf Legislativní rady vlády Jiří Dienstbier den po nástupu do funkce ohlásil první velkou změnu. Na pozici svého zástupce nadále nepočítá s Petrem Mlsnou. Místo něho si přivádí dosavadní šéfku legislativního odboru Senátu Kateřinu Valachovou.

Na další změny v náplni práce i personálních otázkách je podle Dienstbiera zatím brzy. „Budou případně následovat po vyhodnocení dosavadní činnosti,“ napsal Dienstbier České justici. „Jediná změna tedy zatím je nahrazení pana Mlsny na pozici místopředsedy Kateřinou Valachovou,“ dodal ministr, který má vedle legislativy na starosti i otázku lidských práv.

Dosavadní místopředseda Mlsna, který radu prakticky vedl místo formální šéfky, ministryně spravedlnosti Marie Benešové, a za vlády Petra Nečase byl dokonce šéfem, nechtěl Dienstbierovo rozhodnutí komentovat s tím, že s ministrem zatím nemluvil. O tom, že se ale Dienstbier s Petrem Mlsnou příliš neshodnou, se v zákulisí mluvilo už několik týdnů.

Proti Mlsnovi ostře vystoupil loni na jaře předseda ČSSD Bohuslav Sobotka poté, co tehdejšího ministra v čele legislativní rady nepřijal Soudní dvůr Evropské unie jako nového soudce. „Po této epizodě se stal směšnou figurou, která by z vlády měla odejít,“ vyzval Sobotka. Česku prý udělal ostudu. Mlsna tehdy radu vedl jako nestraník na doporučení nejmenší vládní strany LIDEM.

-rm-

Občanský zákoník snese všechno. Svádí se na něj kdejaký nesmysl

Na převody lodí se prý vztahují stejně přísné podmínky jako na nemovitosti. Advokáti ale úřady kritizují za přílišnou opatrnost. Foto: Irena Válová

Státní plavební správa bude zapisovat lodě při změně jejich vlastníka do rejstříku plavidel jako nemovitosti. Změna přístupu se týká mimo jiné i tisíců majitelů sportovních a rekreačních plavidel na českých přehradách a řekách. Plavební správa změnu odvozuje od ustanovení nového občanského zákoníku a od „nového pojetí veřejného seznamu“. Podle takového výkladu by se ovšem jako nemovitost měla registrovat třeba jízdní kola.

Podle nových pravidel zápisu do rejstříku musí navrhovatel zápisu předložit písemně uzavřenou smlouvu s úředně ověřenými podpisy převodce i nabyvatele. V případě, že je jednou ze stran smlouvy právnická osoba, předkládá výpis z obchodního rejstříku, ne starší než 3 měsíce.

Jako druhou možnost, jak zapsat loď do rejstříku, nabízí Státní plavební správa (SPS) „přítomnost obou stran“. To znamená, že se převodce i nabyvatel osobně dostaví na úřad a oba na místě potvrdí svými podpisy Prohlášení o uzavření smlouvy o převodu vlastnictví k plavidlu.
„Laicky je možno přístup k evidenci vlastnických vztahů k plavidlům před účinností NOZ přirovnat k evidenci motorových vozidel, zatímco nadále zákon vyžaduje přístup srovnatelný s registrem nemovitostí,“ vysvětluje se ve sdělení SPS podepsaném ředitelem ing. Jaromírem Kalouskem.

„V souvislosti s účinností nového Občanského zákoníku dochází ke změně charakteru zápisu do plavebního rejstříku ČR. Tato změna souvisí zejména s novým pojetím veřejného seznamu, kterým je i plavební rejstřík ČR. Zápis do plavebního rejstříku má nově charakter konstitutivní, což znamená, že účinky převodu vlastnictví k plavidlu nastávají až zápisem do plavebního rejstříku – veřejného seznamu,“ uvádí se dále ve sdělení SPS. „Konkrétní důsledky této změny popisuje § 1102 NOZ: „Převede-li se vlastnické právo k movité věci zapsané ve veřejném seznamu, nabývá se věc do vlastnictví zápisem do takového seznamu, ledaže jiný právní předpis stanoví jinak,“ cituje SPS ustanovení NOZ. Podle plavebního úřadu je cílem nových pravidel registrace větší právní jistota.

Na nový zákoník se hodí každá  „pitomost“

Takový výklad nového občanského zákoníku ale doslova pobouřil některé právníky: „Státní plavební správa svým opatřením porušuje zákon, a ještě to nesmyslně svádí na NOZ. Žádným smysluplným výkladem nelze dovodit, že náležitostí zápisu jsou – úředně ověřenými podpisy opatřená převodní smlouva nebo osobní přítomnost obou stran,“ uvedl v reakci na žádost o stanovisko právník Vít Zvánovec, který přednáší občanské právo na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. „SPS nemůže porušovat Ústavu,“ dodává.

K porušení Ústavy podle právníka dochází v okamžiku, kdy se pro převod vlastnického práva k lodi vyžaduje splnění podmínek, které ve skutečnosti žádný zákon neukládá. NOZ nestanoví byrokratické nesmysly a v tomto případě jde o právní ignorantství, říká. Například pro zápis do jiného veřejného seznamu, do rejstříku patentů není vyžadován úředně ověřený podpis.

„SPS se prostě jistí sovětským způsobem. A ještě to svádí na NOZ, což je naprostá drzost,“ vysvětluje Vít Zvánovec. „NOZ je v pořádku. Zdá se, že do budoucna bude sloužit jako výmluva pro každou pitomost. Podoba plavebního rejstříku se nijak nemění a není sebemenší důvod měnit požadavky na žádost,“ uvažuje.

Také spoluautor NOZ a někdejší vysoký úředník ministerstva spravedlnosti JUDr. František Korbel k této záležitosti poskytl České justici stanovisko, ve kterém uvádí, že, „jednotlivé resorty by si měly samy rozmyslet, zda chtějí, aby jejich veřejné seznamy měly účinky dle § 980-986 NOZ a své rozhodnutí jasně vyjádřily v novelách svých zákonů, přičemž ovšem přechodné ustanovení dopadá pouze na Katastr nemovitostí, nikoli na všechny veřejné seznamy. Tím ale hůře, že si to jednotlivé resorty nevyjasnily včas, měly na to dva roky,“ dodává JUDr. Korbel.

Další právníci se pak ptají, zda pro posílení právní jistoty vlastnictví by nebylo dobré zavést například veřejný registr hodinek nebo obrazů, které jsou mnohdy dražší než sportovní loď. Někteří advokáti už ovšem v souvislosti s NOZ bojují s dalšími registry, například včelaři zapsaní ve veřejném rejstříku spolků měnili stanovy.

Jak na NOZ hodlá reagovat veřejný rejstřík Centrální registr jízdních kol, jsme se zeptali na příslušném oddělení Městské policie v Praze: „Tak to slyším poprvé,“ sdělila nám úřednice s tím, že pro změnu vlastníka jízdního kola stále stačí předložit kupní nebo jinou smlouvu bez úředního ověření.

Byrokracie vítězí

Právně sice správnou, ale současně byrokraticky náročnější, „sovětskou“ cestou, se vydává centrální registr vozidel. Zapsání změny vlastníka vozidla podobně jako nemovitosti bude uzákoněno, a to přesto, že registr vozidel není veřejným seznamem, jak nám sdělil na dotaz mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy Jakub Stadler:

„Registr vozidel není veřejným registrem. Pro informaci uvádíme, že novela zákona č. 56/2001 Sb., která bude účinná od 1.1.2015, mění pravidla pro provádění změn vlastníků a provozovatelů obdobně, kdy bude třeba dokladovat souhlas se zapisovanou změnou. Ale to je ještě předčasné rozebírat,“ dodává.

Novela zákona 56/2001 schválená poslanci v létě 2013, která nabude účinnosti od 1.1.2015, obsahuje v souvislosti se změnou vlastníka vozidla následující věty: „Žádost (o zápis změny) musí být opatřena úředně ověřenými podpisy nebo uznávanými elektronickými podpisy žadatelů, to neplatí, pokud obecní úřad při podávání žádosti ověří totožnost žadatele nebo je žadatel zastoupen na základě plné moci. Plná moc musí být opatřena úředně ověřeným podpisem.“

Irena Válová

Jana Pelcová končí u Ústavního soudu, nahradí ji Miroslava Sedláčková

Odcházející mluvčí Ústavního soudu Jana Pelcová. Foto: usoud.cz

Po téměř pěti letech končí k 31. lednu 2014 ve funkci mluvčí Ústavního soudu ČR PhDr. Jana Pelcová. Podle jejích slov jde o její vlastní rozhodnutí. Od února ji u Ústavního soudu nahradí JUDr. Miroslava Sedláčková, která vyhrála výběrové řízení. Miroslava Sedláčková doposud pracovala jako mluvčí Krajského soudu v Brně.

Výběrové řízení na novou mluvčí Ústavního soudu vyhlásil soud už na počátku prosince 2013 a kriteria pro uchazeče byla poměrně náročná: od právního či novinářského vzdělání přes nároky na novinářskou praxi a jazykové i technické dovednosti, až po znalost ústavního systému, zákonů a schopnosti reprezentovat i na mezinárodním poli. Přihlásilo se 22 uchazečů, ze kterých byla vybrána Miroslava Sedláčková.

Jana Pelcová České justici sdělila, že se od 1. února 2014 vrací do soukromé sféry, kde bude pracovat jako ředitelka marketingu a komunikace.

PhDr. Jana Pelcová pracovala v první polovině 90. let jako novinářka se specializací na parlamentní a vládní agendu. Od roku 1996 zastávala funkci vedoucí kabinetu ministra bez portfeje, později byla zaměstnána v tiskovém odboru předsedy vlády a následně pracovala jako mediální poradkyně několika ministrů. Od roku 2001 byla mediální expertkou Evropsko-českého fóra, spojené instituce obchodních a průmyslových komor členských zemí EU. Je absolventkou FF UK Praha a London School of PR. Od podzimu 2009 byla tiskovou mluvčí Ústavního soudu.

-ire-

DOKUMENT: Dopis premiéra Sobotky prezidentu Zemanovi

Podpis premiéra Sobotky v dopise prezidentu Zemanovi. Foto: archiv

Přinášíme kopii dopisu premiéra Bohuslava Sobotky, ve kterém prezidentu republiky Miloši Zemanovi navrhl jména nových ministrů. Prezident Zeman v tomto dokumentu nalezl šest faktických chyb. „Milý pane premiére, šest chyb v jedenapůlstránkovém dokumentu je poměrně dost a ne zcela svědčí o profesionalitě, kterou bychom si všichni od této vlády přáli,” řekl k chybám ve svém projevu při jmenování Sobotkovy vlády na Pražském hradě prezident.

Hlava státu přítomným například sdělila, že v dopise bylo špatně napsané jméno ministra životního prostředí Richarda Brabce (v dokumentu Brabence). Marian Jurečka byl podle Zemana přejmenován na Martina a jeho jméno bylo chybně uvedeno u resortu zdravotnictví namísto zemědělství.

Kopie dopisu B. Sobotky k přečtení.  

-red-

Nejvyšší státní zastupitelství opouští Helena Markusová

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman Foto: archiv

Po třech letech opouští Nejvyšší státní zastupitelství tisková tajemnice a mluvčí Helena Markusová. S nejvyšším žalobcem Pavlem Zemanem v úřadu působila od jeho příchodu v lednu 2011. Jak řekla České justici, důvody jejího rozhodnutí jsou osobní.

Úřad nejvyššího státního zástupce o změně na důležitém postu ve vztahu k veřejnosti a k médiím informoval krátkou tiskovou zprávou. Markusová skončí k poslednímu lednu, protože náhradu se podařilo najít až od března, bude funkci tiskové mluvčí vykonávat ještě měsíc. Ale už na dálku, z Prahy. „Důvody mé rezignace jsou osobní. Přes tři roky dojíždím z Prahy do Brna, neboť v Praze bydlím a mám tam rodinu, a to časté přejíždění po tak dlouhou dobu je opravdu trochu náročné,“ uvedla Markusová.

Pavel Zeman své dlouholeté spolupracovnici vyjádřil poděkování za její profesionální práci nejen pro Nejvyšší státní zastupitelství, ale i pro celou soustavu státního zastupitelství.

Helena Markusová vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v oboru angličtina – němčina. Deset let působila jako redaktorka v anglické redakci zahraničního vysílání Československého rozhlasu. V letech 1991 – 2001 pracovala na tiskovém oddělení amerického velvyslanectví v Praze jako mediální specialistka. Po čtyřech letech v neziskovém sektoru, mj. byla ředitelkou Nadačního fondu Ferdinanda Peroutky, se na americkou ambasádu vrátila, tentokrát jako politická analytička. Do konce roku 2010 se zde zabývala problematikou lidských práv. Otázku svého dalšího působení nechala bez odpovědi.

-red-